terug

PUL, A & I.








 

 

 

 

 

A. & I.  PUL

OPHEUSDEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het verhaal achter de Naamborden van Adriaan en Ingrid Pul, Opheusden ofwel (met toestemming op onze website):

 

Beste Ingrid en Adriaan, goedendag!

 

Het is nu woensdagavond 30 augustus 2006 en dus een paar weken voor jullie huwelijksdag en huwelijksfeest…(Zal vast druk zijn…! En ik wens iedereen nu al schitterend weer toe)

 

Een paar weekjes geleden alweer kwamen je (schoon)ouders hiernaartoe voor de bespreking rond hun cadeau voor jullie bijzondere dag: Twee familie-naamborden voor jullie schip. Het was een heel gezellig gesprek en omdat ik al een paar keer dacht om iets van de vervaardiging op papier te zetten: dit is het begin. Om te laten zien wat er allemaal gepaard gaat met de vervaardiging van zo’n scheepsnaambord.

 

Een heel origineel cadeau, dat altijd bij jullie kan blijven en elke dag 'meevaart'!

 

Wij hebben heel veel details voor 'de borden' doorgesproken met voorbeelden erbij en natuurlijk koffie met koekjes…. Een buitenstaander of iemand die gewoon even kijkt naar zo’n scheepsnaambord of familienaambord kan nauwelijks beseffen hoeveel details, zorg, liefde en aandacht er nodig is voor de vervaardiging ervan. Dat is zowel ambachtelijk vakwerk alsook 'high tech'  werk.

 

Om jullie een indruk te geven hoeveel werk er achter schuilt (ik zal mij beperken tot de hoofdlijnen!) beschrijf ik een aantal fasen in het kort.

 

De vormgeving.

 

Omdat ieder mens anders is en een eigen smaak heeft maken wij alle grotere borden 'custom built'. Net als een trouwjurk is het maatwerk. De houtsoort, het lettertype, de grootte van de letters, een eventuele versiering of kader, de vorm van het bord, de afmetingen enzovoorts: alles kan gekozen worden zoals bij een maatpak of een couture jurk. Dat maakt het heel persoonlijk en vanzelfsprekend ook duurder. Zo vaart er straks geen tweede schip rond…

 

Wij spraken over de vorm en afmeting. De foto’s van jullie schip kwamen op tafel en ook het plan van je (schoon)vader om de borden de avond tevoren op jullie schip te bevestigen. (Hopelijk is het dan droog!) Ik had zoiets van: lijmen is beter dan schroeven want schroeven betekent gaten boren en ook in mijn zeiljacht wil ik liefst zo weinig mogelijk gaten… Geen dus!

 

Maar we hielden de mogelijkheid open van 'gaten boren'. En we namen door hoe het bord moest worden bevestigd. Tot in detail ('Vieren jullie dan een vrijgezellenavond of hoe krijgen ze jullie van boord?'  dacht ik nog). En wij zouden prima dubbelzijdig kleefband en SIKA kit regelen voor het afkitwerk. Alles tot in de perfectie dus…

 

De vorm zou dus klassiek worden en de letters ook. Maar: de grootte van alle letters? De namen, de plaatsnaam? Wij spraken verschillende alternatieven door die ik al had laten afdrukken. En liet je (schoon)ouders rustig en alleen zelf beslissen. Ze kozen voor de meest optimale vorm!

 

Nadat wij alle overige zaken als letter- en lakafwerking hadden besproken werd de houtkeuze bepaald: mahonie hout. Klassiek-chique.

 

Als cadeau van Ritmeester BV aan jullie stelde ik een extra kader voor, rond het bord. Dit zou het naar mijn mening nog eleganter en nog meer chique maken…. Daar werden we het dus snel over eens en ik denk ook dat het net een snuifje cacao op de slagroom van de koffie is…. (Wij zijn benieuwd naar jullie reactie eind september dus).

 

 

Het tekenen.

 

Henk Ritmeester en Charles de Canne van de CNC afdeling gingen aan de slag om het bord digitaal in AUTOCAD uit te tekenen. Met een print-afdruk aan mijn prikbord wilde ik er een groot aantal keren naar kijken om eventuele wijzigingen nog te kunnen doorgeven.

 

Die kwamen er dan ook: de 'oren' nog iets eleganter, de afronding van het bord was al bepaald en de '&' moest toch meer in proportie. (Anders gezegd: perfectionistische Willem zorgde ervoor dat Henk het bod helemaal opnieuw tekende…) 'Dat is nu het verschil met anderen', zei ik tegen Henk. Net zoal vroeger toen mijn compagnon zei: 'Spring daar maar eens overheen' als hij weer iets moois gemaakt had en mij uitdaagde om het te verbeteren!

 

Kortom: detailontwerp nummer 2 kwam op het prikbord te hangen en ik keek er vaak naar. En was tevreden! Dus een mail naar je (schoon)ouders voor de goedkeuring die er snel aankwam.

 

 

De vervaardiging.

 

Dus: het vervaardigen kon beginnen. Mooie 'planken' uitzoeken en die voorbereiden op dikte, afmeting en vorm. In de 'ruwe vorm'want de CNC freesmachine maakt er straks de 'digitaal getekende' vorm van (ik zal foto’s maken) en freest vervolgens super precies alle letters en de getekende versieringen uit.

 

Nu ligt het bord onder in het atelier te wachten op het afwerken en dan komt de CNC frees-fase. Ik zal foto’s van enkele fasen maken, zodat jullie zien hoeveel vakwerk, liefde voor hout en ambachtelijkheid gecombineerd met high tech er in zo’n ogenschijnlijk eenvoudig bord gaat!

 

 

Maandag 4 september 2006.

 

Marcel Ritmeester is weer terug van vakantie… Twee weken vrij. Gelukkig heeft hij het werk even losgelaten. Jullie als schippers zullen wel begrijpen dat dat niet eenvoudig is. Je schip of bedrijf alleen laten al helemaal niet (ik mijn zeilboot tenminste niet). Maar de overblijvende Ritmeester Teamleden zorgden voor de goede follow up…

 

Zonet ben ik een langs de CNC afdeling gelopen en heb twee foto’s genomen van jullie borden. Nummer 1 (die van Stuurboord?) ligt nu onder de machine en op de foto is al te zien dat de letters flink vorderen. De vorm van het bord is al gefreesd (zeg maar: uitgeboord om het simpel te houden). Nu worden alle letters ingegraveerd.

 

Vorige week waren de planken samengesteld en hadden Charles en Henk al de letters getekend conform het laatste ontwerp. Dit zie je op de foto’s, net als een proef-frezing in mdf. Het complete freesproces kan zelfs gesimuleerd worden; dit is ook leuk om te zien. Dan had Henk de planken het weekend onder de dakluiken in het licht gelegd want het mahoniehout kleurt donkerder onder invloed van licht. Zo hebben jullie (schoon)ouders hier de Mahoniehouten Waskom gezien. Die is al een tijdje geleden gefreesd en dus donkerrood.

 

Vandaag dus het frezen van de letters (en natuurlijk de randafwerking). En dan het afwerken van de borden.

 

Dat betekent heel veel laklagen en nog meer schuren…. Ik denk dat ik dat nauwelijks aan een schipper(svrouw) hoef uit te leggen. Toch komt er nog heel wat bij kijken. Wordt dus vervolgd.

 

Woensdag 6 september 2006

 

Na het frezen komen de borden in de spuiterij en Mark van Meerkerk is druk bezig met het schuren en vooral het naschuren van de letters. Ook al zijn de letters met een 1 mm. frees gemaakt, de kleinste groefjes worden minutieus nageschuurd om een zo glad mogelijk oppervlak te krijgen…

 

De CNC machine heeft een paar miljoen (!) omwentelingen gemaakt om de letters erin te frezen.

Daarbij hebben wij ook gekeken naar de juiste randafwerking en deze in drie varianten bekeken en op een losse Finnforest berken plank uitgetest. De mooiste verhoudingen zijn gekozen….Dat gebeurt voor elk bord specifiek en individueel. Na het schuren (uren…!) worden de eerste lagen grondlak in de letters aangebracht, met tussenschuren vanzelfsprekend. Mark van Meerkerk is er druk mee. Hij is een 'Markje Precies' zo is gebleken en heeft bovendien aandacht voor elk detail.

 

Vervolgens komen de lagen grondlak. Arie van der Dussen, de spuiter bij Ritmeester BV komt zelfs woensdagavond nog terug om de extra lagen grondlak aan te brengen. Natuurlijk wordt dit eerst voorafgegaan door… schuren. Voor 'hoogglans' lak in buitenkwaliteit moet de nerf van het hout helemaal gesloten zijn en dat betekent laagje na laagje opbouwen, 'vullen' genaamd. Laklaag spuiten, na het drogen schuren (niet te veel en niet te weinig!) en vervolgens weer een laklaag aanbrengen. Arie is een kritische spuiter (hij heeft veel ervaring, van auto’s tot en met jachten) en dus kijkt hij kritisch naar het resultaat (foto).

 

 

Donderdag 7 september 2006

 

Er wordt geschuurd en gespoten… Gecontroleerd. Mark van Meerkerk is er heel druk mee en erg secuur, om een optimaal resultaat te krijgen. Vanzelfsprekend krijgen de laklagen tussendoor de tijd om te rusten en uit te harden.

 

De dag erna gaan we naar de HISWA te water en ik kijk links en rechts om mij heen naar mooie borden. Zie er maar 1 (…) op 450 jachten! Een kleintje, maar die is ook heel erg leuk.

 

Dinsdag 12 september 2006

 

Alle basis-laklagen zitten erop…. Schuren, stofvrij maken, spuiten… keer op keer. De laklagen zijn nu voldoende dik en dus is het tijd voor… schuren… om de 'gouden laklaag' te spuiten. Dat gebeurt dan ook en na droging (die laag droogt supersnel) is het weer tijd om te …. Schuren. Arie is heel trots op de 'gouden letters' en inderdaad: ze zijn alweer prachtig geslaagd en verbazen mij keer op keer. Ook nu weer. Dus roep ik Arie, die trots een van de borden (is het die van stuur- of bakboord?) komt laten kijken in kantoor. Ik roep hem terug om een foto te maken (kijk maar)! Arie heeft er veel schik in, in het zorgvuldig en zorgzaam afwerken van deze borden, dat geeft hij ook zelf aan.

 

Zaterdag 16 september 2006.

 

Zoals al bleek uit bovenstaande foto, waar de borden nog geschuurd zijn, moeten er nu nog aflaklagen op… En dat is de afgelopen dagen gebeurd. Op zaterdag is het altijd rustig in ons bedrijf; er zijn wel mensen maar de 'productie' ligt stil tijdens het weekend. Er is tijd voor 'hobby- en researchwerk' (lekker dingen proberen en uitvinden) en dus ga ik even langs de spuitcabine. Daar liggen de borden. Dus: foto’s maken! Net als straks jullie (schoon)ouders de borden komen afhalen. Ik verheug mij er al op. Ook op hun reactie.

 

Bijna klaar dus…

 

De week erna werkt Arie de borden met verdere hogglans laklagen zorgzaam en zorgvuldig af, totdat ze vrijdag de 22e september hélemaal af zijn. Inmiddels is ook het dubbelzijdig plakband in twee dikte aangekomen voor het geval dat er echt niet geboord mag of kan worden… Kortom; alles is perfect.

 

Maandag 25 september 2006.

 

De naamborden liggen lekker in het licht onder het transparante dak. Ik loop erlangs en geniet ervan: ze zijn werkelijk prachtig!. Inmiddels hebben jullie (schoon)ouders laten weten dat zij woensdag aanstaande komen om ze op te halen. Dan maak ik een sfeervolle foto en geef hun ook dit verhaal mee, met alle gelukwensen van het Ritmeester Team voor jullie trouwdag en alle dagen erna! Behouden vaart en veel geluk..!

 

De dag erna kan ik het niet nalaten langs de borden te lopen… Ik kijk  ernaar en geniet en hoop dat jullie datzelfde doen, elke keer dat je blik erop valt.

 

Heel veel geluk, geluk samen, geluk met de borden, geluk met jullie schip, geluk met de vaart!

 

 

Willem Schulpen





  

Enkele foto's van de vervaardiging




  
Proeffrezen


  
Het juiste hout selecteren


  
CNC Frezen met uiterste precisie


  


  


  
Het resultaat!